Nieuws

Laatste nieuws, burgeracties, lopende maatregelen en gerechtelijke procedures met betrekking tot de geluidshinder en trillingen veroorzaakt door de metro van de MIVB in Brussel.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en acties via occasionele e-mails.

Mobiliteitscommissie: resultaten van snelheidsverlagingstesten blijven uit

09-04-2025

Tijdens de zitting van de Mobiliteitscommissie op 8 april 2025 ondervroegen verschillende parlementsleden minister Elke Van den Brandt over de overlast veroorzaakt door de M7-metrostellen.

De minister erkende opnieuw de ernst van het probleem. Ze bevestigde dat er in maart eindelijk testen met snelheidsverlaging hebben plaatsgevonden, tussen Montgomery en Tomberg, op verzoek van een gerechtelijk aangestelde expert. Tot op heden zijn er echter nog geen resultaten bekendgemaakt. Omwonenden wachten nog steeds op concrete maatregelen. De minister kondigde aan dat ze aan de MIVB een duidelijke timing zal vragen.

Tot op vandaag is er nog geen structurele oplossing ingevoerd, ondanks meer dan twee jaar aan klachten. Parlementsleden herinnerden eraan dat de abnormale slijtage van de M7-wielen — die trillingen en lawaai boven de norm veroorzaken — al lang gekend is. Sommigen bekritiseerden dat de MIVB alleen onder gerechtelijke druk heeft gehandeld, en dat bepaalde wijken werden genegeerd. Er werd ook gewezen op een gebrek aan transparantie en een ontbrekende langetermijnstrategie, terwijl bewoners hun huizen zien barsten, hun slaap verliezen en psychisch lijden.

Dank aan de parlementsleden die het woord namen om de minister te ondervragen en de burgers te verdedigen die dagelijks geconfronteerd worden met metrolawaai:

  • Amélie Pans (MR, Sint-Lambrechts-Woluwe)
  • Sofia Bennani (Les Engagés, Anderlecht)
  • Gilles Verstraeten (N-VA, Anderlecht)
  • Jonathan de Patoul (DéFI, Sint-Pieters-Woluwe)
  • Oliver Rittweger de Moor (PVDA)

Bekijk de commissievergadering op YouTube (52:35 – 1:27:00)

Test van snelheidsverlaging van de metro

18-03-2025

De snelheid van de M7-metrostellen op lijn 1 zal gedurende enkele dagen, tussen 22.00 uur en 7.00 uur, worden verlaagd tussen de stations Montgomery en Tomberg. Deze test zal plaatsvinden in de komende weken en heeft als doel na te gaan of een verlaging van de snelheid de geluids- en trillingshinder voor omwonenden kan verminderen.

Het traject Montgomery–Tomberg werd gekozen vanwege het hoge aantal klachten dat in deze zone werd geregistreerd en omwille van technische redenen die het mogelijk maken om snel representatieve metingen uit te voeren.

Deze tijdelijke maatregel volgt op verschillende stappen:

  • In november 2024 raadde Ombuds Brussel in een officieel onderzoek aan om 's nachts een snelheidsbeperking te overwegen als overgangsmaatregel, in afwachting van een definitieve oplossing.
  • Deze aanbeveling werd overgenomen in het Brussels Parlement door de parlementsleden Amélie Pans en Aurélie Czekalski (MR), die vroegen om de snelheidsverlaging onmiddellijk toe te passen en aan te houden zolang er geen structurele oplossing wordt gevonden.

De overlast die de bewoners ondervinden door de metro is bekend sinds 2021 en houdt verband met een ontwerpprobleem van de wielen van de M7-metrostellen. Ondanks verschillende maatregelen (slijpen van rails en wielen, opsporen van defecte wielen) blijft de hinder aanhouden.

Op dit moment zijn de precieze data van de test niet meegedeeld. De burgeractie STOP BRUIT METRO heeft minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, officieel gevraagd om deze informatie zo snel mogelijk publiek te maken, zodat de omwonenden correct geïnformeerd kunnen worden en de test in alle transparantie kan worden opgevolgd.

Interactieve kaart om de omvang van de metrohinder te visualiseren

17-03-2025

De burgeractie Stop Bruit Metro stelt een interactieve kaart online beschikbaar waarmee de zones in Brussel kunnen worden bekeken die mogelijk worden getroffen door de geluids- en trillingshinder veroorzaakt door de Brusselse metro.

Volgens onze schattingen zouden meer dan 12500 inwoners door deze hinder worden getroffen. De kaart is gebaseerd op een model dat werd opgesteld op basis van officiële gegevens, zoals de metrolijnen (Observatorium Good Move), bevolkingscijfers per wijk (StatBel), evenals de adressen van omwonenden die klachten hebben ingediend bij Leefmilieu Brussel (IBGE), de Ombudsman of de vrederechter.

Inwoners kunnen de kaart raadplegen via de volgende link: https://stopbruitmetro.be/nl/map.

Deze kaart heeft tot doel aan te tonen dat de hinder van de metro geen geïsoleerd probleem is: duizenden inwoners in Brussel worden hierdoor getroffen. Stop Bruit Metro nodigt de betrokken omwonenden uit om de kaart te raadplegen en hun situatie te melden om de schattingen te verfijnen en de omvang van het probleem zichtbaar te maken.

Lancering van de website van de burgeractie Stop Bruit Metro

02-03-2025

De burgeractie Stop Bruit Metro kondigt de lancering aan van haar website https://stopbruitmetro.be. Deze website heeft als doel om omwonenden te informeren over de geluids- en trillingshinder veroorzaakt door de M7-metrostellen van de Brusselse metro, en om verslag uit te brengen over de stappen die worden ondernomen om dit probleem op te lossen.

Op de website vindt u informatie over de burgeracties, de getroffen maatregelen, lopende gerechtelijke procedures en referentiedocumenten. Omwonenden vinden er ook de eisen van de actie en het laatste nieuws over het dossier.

Sinds 2021 ondervinden de omwonenden van metrolijnen 1 en 5 deze hinder, zonder dat er tot nu toe een definitieve oplossing is gevonden.

Stop Bruit Metro roept de betrokken omwonenden en Brusselse burgers op om de website te raadplegen en zich te mobiliseren voor effectieve en duurzame maatregelen.

Een onafhankelijke burgeractie en is niet aangesloten bij, ondersteund of goedgekeurd door de MIVB of enige andere officiële instelling. © 2025 Stop Bruit Metro